منتدى كليه التربيه الرياضيه ( الغير رسمى)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

You are not connected. Please login or register

............... الدروب

اشهر واد فى الكلية
أوفا
ahmed oto
7 posters

Go down  Message [Page 1 of 1]

1...............        الدروب Empty ............... الدروب 2008-05-30, 18:03

ahmed oto

ahmed oto
خلاص بقيت في الفورمة
خلاص بقيت في الفورمة

............... الدروب

في حياة جاحدة مره في وجه الانسان تقف مستقرة تشعر بانك وسط الادغال يمر الانسان بجوار الحيوان تذهل لما تراه عيناك غير لما تراه في رؤياك من قسوة الانسان على الحيوان تتسال وقتها ايهما الحيوان ...........؟؟؟؟؟؟؟

ولكن ماتراه من الانسان بقصد منه او غير قصد كان فليس لك ان تلومه فهو مثل باقي الكائنات يلهث من اجل مكانه واثبات ذاته فاصبح يوما يلدغ مثل العقرب ليقي نفسه من شر الزمان واخري يعدو مثل الخيل العربي الاصيل من هدفا نبيل وتارة اخري تراه يفترس ويلتهم من في طريقه كذئب ضاري في البراري او تجده راسخا شامخا كالجبال يتحدى المحال او كالصرصور يتفادى سحق النعال تلك هى الحياة فلاشيء اسمه محال في ذلك الزمان .........

اصبحت لاادرى اين موقعى وهدفي ....... اهو في حلم سابق ام لخيال عاشق ام لتحدى مخاطر ........؟؟؟؟؟؟
ام تراه في الدروب وفي الدروب جنون فهل انا بمجنون ؟؟؟؟؟؟؟ ان تكون عنوان في حياة صديق وعند اخر فهرسا لحياته وقد تكون مجرد سطور لاتري النور لقصاصات في حياة اخر ام تري تصبح فصول في حياة الاقربون والمحبون ............؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تسير ولاتهتدى با ى ارض انت راحل فانت كالعاشق في الحب لايرتوى ابداااااااااااااا او كزعيم جماعة لايرضخ لوساوس جبانا ابدااااااااااا فتري النور بعيون قد تجد الظلمة احيان او تري الوضوح فلاتعلم ماذا يحيط بك ام انك سالم غانم لكل ما يحيط بك ام فريسة لاعداء اصعب ما فيهم انهم كالخيال او المحال لاتجد امامك من يواجهك بل تجد افعالا لكل محتال من كل مكان يندى لها الحر دون ان يجد شيئا لكى يقال ...........!!!!!!!!

ان تكون مقبول فهذا هو المعقول ان تتالق وتتخطى العقول تجد في انتظارك الطبول تدوى كما تدوى في الحروب كيف تستطيع تخطى الحدود .......؟؟؟؟؟؟؟؟ تجد من يكبلك متشحا بالسواد تشعر بوجوده دون رؤية اتكون مسالما مهاندا ام تراك خاضعا .؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قل انى مجنون لانك لن تري سوى مقاتلا شرسا شاهرا سيفه المسنون في وجه الحياة الذى تراه كالغصون احيانا رخو ناعما واخري جاف قاس صلب قد يتكسر عليه المرء.........ترى هل انا بمجنون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قد اكون احيانا غير مفهوم ..........معذرة للضيوف انا اصبح كطائر حبيس كصقر قناص داخل قفص من نحاس في ايدى نخاس اتلفت يمينى قد اري من ينادينى هل بصديق اري ام بعدو يا تري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مغلق احيانا من اانغلاقي ياتى انفعالى فاري نفسي لست ادري باى قدر غدوت غير عصبي ........لزمان كان فرق بين اشبال كانو في ئام دام حتى جاء الفصال والنزال فاطاح باعز انسان في غمرة ثوران جاء الكلام من وساوس شيطان جعل الندم يتخطى الزماااااااان .............

هل ابصر ام عن الحقيقة انا مقصر...........؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قد لااجد في الحروف ما يستطيع وصف الظروف لكن............ ااااااااااه لزمن يعاند ويكابر ليصعب الظروف .........تجده يلهو بك ويتسلي وانت من الحسرة تتصلي في عذاب لاتجد ما ينجيك من يهديك الا ربك الجليل....................

تجد انسان يتحد الصعاب ويتحمل كل ماهو ات من اجل ابتسامة تعلو وجه محبيه او نظرة امتنان لطفل وجد الحنان او من اجل حبيب ولهان............... تجده في الدروب تارة شارد عما كل ماهو وارد او شاخصا متيقظا محبا متلهفا او محاربا من اجل حبيب او متعاونا مع الجميع لنشر الدفء في برد الصقيع او فرد في عموم الشمول او ماهو اروع قائدا لروحه تحت رايته عدة محاربين منهم وتحت لوائه اشداء يدعون بالمنقذون احدهم يسمى عقول واخر اسمه جنون ومابينهم تجد اخر يدعى شجون يتنازعون ويختلفون ولكن عند الخطر يتحدون ...............فهل انا بمجنون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تلك مافي خاطري

احمد يوسف على (( اوتو)) 31\ 5\ 2008م

أوفا

أوفا
يا صباح المستويات العالية

طبعا يشرفنى انى اكون اول واحد يرد عليك
وهقولك ايه بس
انت فين من زمان
وافرحوا يا ناس
معنا اسلوب جديد كمان
و بجد حلو اوى الكلام ده ويارب تستمر
ومستنين منك المزيد

http://www.myegy.com

اشهر واد فى الكلية

اشهر واد فى الكلية
مشرف منتدى حوارات جاده

لا لست بمجنون
وكلامك معقول
وعلى القافية موزون
وبحبك انا بجنون(حقيقة علمية)

nosa

عضو نشط
عضو نشط

-اولا جامدة جدا جدا رائع بجد برنس .
-تانيا:انا معاك ان الحياة والزمن صعب وجامد على الانسان بس احنا وكل واحد يقدر يغير نظرتة للزمن بكل ما فية انا ممكن اشوف ان الحياة جميلة بكل مافيها وكل ما بيحصلنا فيها من جراح والام و وداع وندم بس عشان نقدر نعيش نشوفها من شكل تانى
-ولى انا شيفاه انك عايش بدون امل بس الامال والاحلام كتيرة (اصحابك-مستقبلك-الحبيبة) حتى لو كانت خيل عشان نقدر نعيش فيها لازم الامال والاحلام .

مصطفي زيدان

مصطفي زيدان

** كلام جمييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ....الموضوع علي بعضه حلو .... ومغلطش لما قولت انك مش عادي ... أسلوب جديد معانا في القسم و هو اصعب الأساليب و مش أي حد يكتب بيه لأانه ذات معاني دقيقة وعميقة ..... جميل جدا.

**نقد ::: من رغم أن التصوير النته رسمتهولنا رائع جدا ولكن... وضعت الانسان بصورة صعبة اوووي اشبه بالحيوان من رغم اسمه انسان تصوير قاسي جداااااااا ... مع ان الانسان ده شئ عالي جداااااا مفكر يستخدم عقله يتميز عن الحيوانات بالفضيلة .... ولكن التصوير نفسه قاسي جدا...

****الموضوع عالي اوي و مش اي حد يفهمه ..بجد يا استاذ احمد انتا رسمت لينا صورة سرحنا علي ألوانها و عيشتنا واقع مرير بكلامات رائعة معبرة جدا لابعد الحدود... أسلوب من الأساليب البحب أقرئها في كتبنا العظماء ... واليكتب بالإحساس ده و الإسلوب ده مش عادي ..ليس بشاعر او باديب أنما عازف الكلامات تعرف متي تغضبنا و متي تهدينا .

إمضاء :::: عاشق لمواضيع اوتوا بعد اليوم .

https://www.facebook.com/profile.php?id=516659085&ref=profile

ahmed oto

ahmed oto
خلاص بقيت في الفورمة
خلاص بقيت في الفورمة

اولا متشكر جدااااااااااا يا توتوس انت واوفا ونوسا على الردود الجميلة دى بس في ملحوظة (توتوس) لو انت اخدت بالك من اول الكلام حتلاقينى بتكلم على قسوة الحياة نفسها بتعمل ايه في الانسان وبتخليه يضطر لانه يعمل ايه وعلى فكرة انا مؤمن جدااا بمبداء اسلامنا وهو (الضرورات تبيح المحظورات )لانه ساعتها حيكون جرب كل حاجة وبكل تفكيره وذكائه ومستواه لكن الظروف هى اللى بتحكم ..........

ثانيا : للاستاذة نوسا نقد هادف حقيقي بس فيه مشكلة واحدة( انى مش عايش من غير امل ولا حاجة ابدااا بالعكس انا الحاجة الوحيدة اللى بتتعبنى انى دماغى مش بتبطل تفكير في اى حاجة بتقابلنى او حاجة بتعدى عليا والاصحاب والمستقبل والحبيبة كلهم موجودين بترتيب جماعى في حياتى يعنى مش متشائم من الحياة ولا بسودها في وش حد
بس في
ملحوظة صغيرة بامانة انا اول مرة في حياتى اكتب حاجة .................شكرااااااااااا

ahmed oto

ahmed oto
خلاص بقيت في الفورمة
خلاص بقيت في الفورمة

بوشا حبيب قلبي مرسي جداااااااااااااا على تعليقك

احمد عبد المطلب

احمد عبد المطلب

اللللللللللللللللللللللللللللللله king

مصطفي زيدان

مصطفي زيدان

أذاي ده ؟؟؟
أذاي يا احمد أول مرة تكتب اذاي ؟؟؟؟ مش ممكن مشمعقولة اليقرء موضوعك يقول نقله من كاتب كبير اوي ...
و الله بجد لما قرات موضوعك فكرتني بعدة أساليب من رغم تباينهم ..انيس منصور صلاح منتصر .. ابراهيم حجازي ....... ناس كتيرة

بجد ان شاء الله انتا ده مش اول مرة ولا أخر مرة... انا مستني موضوعك الجي .. انا منتظره بفارغ الصبر و متتاخرش عليا .

https://www.facebook.com/profile.php?id=516659085&ref=profile

ahmed oto

ahmed oto
خلاص بقيت في الفورمة
خلاص بقيت في الفورمة

ادينى يا سيدى متاخرتش بس انا مش متعود انى اكتب فطول بالك شوية عليا

اوتاكا

اوتاكا
عضو يستحق التقدير
عضو يستحق التقدير

مش حقدر اقول غير كده[/img]

Back to top  Message [Page 1 of 1]