منتدى كليه التربيه الرياضيه ( الغير رسمى)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

You are not connected. Please login or register

الاخلاق وعلاقتها بالتربية؟

4 posters

Go down  Message [Page 1 of 1]

الحبوبة

عضو جديد
عضو جديد

انا بتكلم فى الموضوع ده عشان اكيد ان اى معلم
لابد من توافر الصفة دى فيه وبصراحة مش المعلم فقط بس انا بحاول اركز على التخصص وعلى فكرة برضه المعلم مش اللى ممكن يمسك طباشيرة لا ده تفكير ضيق المعلم هو اى انسان لديه معلومات ولو ضئيلة ويستطيع ان يفيد بها غيره سواء وافق او رفض الشخص الاخر ماعلينا نرجع لموضوعنا
على فكرة الاخلاق مش نظم مكتوبة ومثبتة لا لكن متعارف عليها من خلال ممارستها فإلتزام الشخص بالقيم الاخلاقية السائدة فى المجتمع يجعله مقبول ويولد لديه الشعور بالارتياح والطمأنينة على عكس الشخص الذى لايلتزم بالمعايير الاخلاقية فى سلوكه وتصرفاته.
ويتوقف نوع التصرف اخلاقيا ام لا اخلاقيا بقدر التزامه بالقيم والمعايير التى تنبثق من الاخلاق المتفق عليها الثابتة داخل ضمير كل شخص وداخل وجدانه وانسجامه معها وابتعاده عنها واختلافه عنها.
وعلى فكرة فى مذاهب كتير فسرت بداخلها الاخلاق منها
1- المذهب الدينى
2-المثالى
3-النفعى
4-التطورى
5-التحليلى
والاهم فى الموضوع ياجماعة انى عايزة اقول ان التربية تكون ناقصة اذا اهتمت بكل شئ وتركت الاخلاق لانها الدعامة الاساسية لان { اعظم عمل للمربى هو ان يقوم < من التقويم> السلوك وان يشكل السلوك وان يغرس فى طلبته العادات الطيبة ومبادئ الفضيلة والحكمة }
والاخلاق :: امتداد للتربية وتحدث نتيجة نوع التربية التى عاشها الانسان والمفاهيم التى ترسخت فى ذهنة وهى ايضا الجانب الروحى من البشر الذى يحكم تصرفاتهم ويوجه سلوكهم.
على فكرة موضوعى دى مش مجرد كلام انشاء لا ولاهوة وعظ وتلقين لا الاخلاق مينفعش فيها لا الوعظ ولا الارشاد لانها مش اسلوب حياة هنعيشها لاهى رغبة وميل واستعداد وتهذيب تصرفات فمعتقدش انها تنفع بالوعظ لكن تنفع مع النشاط والعمل يعنى كل واحد يشتغل على حاله.
وعلى فكرة انا مؤمنة بفكرة ان التربية اللى بتيجى عن طريق التفكير والاختيار من اعظم الوسائل لتكوين الاخلاق. وشكرا واسفة للاطالة. وبليز عايزة اراء وانتقادات اوكيه وشكرا.

sameh_gomana

sameh_gomana
يا صباح المستويات العالية
يا صباح المستويات العالية

الموضوع دا كبير وانا مش قد فهمه وعموما انا ان شاء الله مش ناوى اكون مدرس
بس شكرا على الموضوع يا حبوبه

الحبوبة

عضو جديد
عضو جديد

ميرسى ياسامح

ahmed

ahmed